Ved amputasjon eller skade i høyre fot som hindre bevegelse eller styre i foten blir løsningen å flytte bremsepedalen. Dette kan gjøres på flere måter. Den enkleste løsningen er å flytte fotbremsepedalen til vestre side av sykkelen slik at den kan betjenes av venstre fot/hel. Dette er som oftest en enkel og billig metode.
En annen og mer «populær» mulighet er å flytte bremsepedalen til en håndbetjent hendel på styret. Den kan sa settes opp som en tvillinghendel sammen med forbremsen eller clutchen. Hendelen betjener da hovedsylinderen for bakbremsen. Ende mer «populær» metode er å sette bakbremsen opp som en hydraulisk tommelhendel på høyresiden eller venstresiden( som en gass på snøscooter). En annen god løsning (som vi også bruker i Likevel MC Norge) er K-lever som er en kvalitets dobbelhendel.
Dersom sykkelen har dobbel skivebrems foran er det ofte en god ide å koble en av sylindrene fremme til bakbremsesylinderen. Dette gjør det mindre nødvendig å bruke begge hendlene ved bruk av bremsekraft. En del sykler leveres i dag med et slikt system ( helt sikkert ikke bygget med tanke på ulike funksjonshemninger, men bra likevel…). Honda og BMW har lagt langt fremme i utviklingen her sammen med Moto Guzzi.
Det som også er viktig ved nedsatt funksjon i en eller begge bena er en skikkelig festeanordning for å unngå at foten glipper av fothvileren. Her finnes en del fotbrett som unektelig er mye mer funksjonelt enn tau og festestropper !
En del funksjonshemninger medfører svekkelse både i høyre og venstre for ( paraplegi, MS, CP etc.) Utfordringene kan selvsagt være større i noen tilfeller mht. ombygging.
Vil du vite mer så bare ta kontakt med oss 🙂